[ Paticik.com | Forum | Kullanici Sozlesmesi | Üye Ol ]
» Forum Gezgini ... Üye Ol / Giris Yap
FORUM.PATICIK.COM
[ FORUM ANASAYFA ]  
Sikayet

Bu mesaji sikayet etmek istediginizden emin misiniz?

Bu mesaji neden rapor ettiginizle ilgili bir açiklama girebilirsiniz. Bu islem yöneticilerin mesajin neden sikayet edildigini anlamasini yardimci olacaktir.




-Kur an ı Anlamak / Okumak-
Gönderen Kisi:: vivavale

Allah' ın selamı bütün patilerin üzerine olsun.

Değerli patiler uzun zamandır aklımda kur an okumak anlamak ile ilgili bir tuto hazırlamak vardı. Bir kaç topic de kur an ve islam ile ilgili karşılıklı fikir alış verişleri oldu.

Bunun üzerine uzun zamandır aklımda olan tutoyu cmt akşamımı feda ederek hazırlayayım dedim.

sözün başında şunu söylemek isterim umarım meraklı insanlara yardımcı olabilirim ve yanlış bir yönlendirme yapmam.

öncelikle kur an 23 senede inmiştir. bir bölümü mekke de bir bölümü medine de inmiştir surelerin.

23 senede toplumsal olayların neredeyse çoğu yaşanmıştır. savaş, barış, aşk, entrika vs vs. buradan yola çıkarak olaylar cereyan ettikçe ayetler inmiştir.

kur an okumaya başlayan birisi mutlaka ama mutlaka surelerin iniş sırasına göre okumalıdır. bugünkü meallerin sure dizilişi basımı uzundan kısaya doğrudur.

kur an okumaya ilk defa başlayan birisi için fatihadan sonra bakaraya geçmesi sıkıntıdır çünkü kendisini olayların içinde bulur bir an ve noluyo lan der bırakır kitabı. bunun düzeltilmesi lazım ama diyanetin umrunda olmadığı için sitemimle kalıyorum.
Dediğim gibi kur an ın iniş sırasına göre okunduğunda olay daha iyi kavranabilir. Ancak belli bir mesafe kaydedildikten sonra bugunkü meallerden takip edilebilir.( sure uzunluğuna göre diziliş)

Efendim hazır kur an okumaya değinmişken hemen şunu da belirteyim kur an abdestsiz okunur, dokunulur. O yüzden kur an okumak istediğinizde -la kim abdest alıcak şimdi- diye üşenmeyin.

Madde madde yazmak gerekirse;

Kur an anlama metodları;

1- Önce kur an dan başlayacağız. Yani kur an ı anlamak için kur an okumak gereklidir. Başka kitapları okuyarak kur an doğru anlaşılamayabilir. En temel metodumuz budur.

2- Kur an ı kur an la anlamak gereklidir.

Hud suresi 1
Bu öyle bir kitapdır ki, her hükmünde tam isabet sahibi ve herşeyden haberdar olan Allah tarafından, ayetleri şüpheden arındırılmış ve hayatta karşılığı olan doğru hükümlerle sabitlenmiş, dahası çok boyutlu ve anlaşılır kılınmıştır.

Fussilet 3
Öyle bir kitap ki, onun ayetleri kavrayabilen bir topluluk için Arapça bir hitap olarak ayrıntılı bir biçimde açıklanmıştır.

Kitap beni okursanız anlarsınız demekte.

3-Kur an ı doğru anlayabilmek için surelerin iniş sırasını bilmek çok önemlidir. Mekki ve medeni surelerin ayrımını bilmek lazım. Hangi surenin Mekke de hangi surenin Medine de indiği bilmessek, kimleri muhatap aldığını hangi kavramları nasıl kullandığını, usulunu metodunu bilmessek yanlış anlamlar ya da anlaşılamama durumu söz konusu olacaktır.

Mesela cihad kavramı; mekki surelerdeki cihad kelimesini medeni surelerdeki cihad kelimesine uygularsak anlaşılamama ya da yanlış anlama durumu söz konusu olabilir.
Mekke de emredilen cihad akıl ve kur an ile yapılan idi, Medine emredilen cihad ise ‘kıtal’ yani savaş emri idi.

Cihad daha vahyin ilk günlerinde emrolundu o zaman peygamber ve yanındakiler emri terk mi ettiler de Mekkeli inanmayanları öldürmediler, Mekke de bir ok atıldığını ya da kılıcın havaya kalktını duymamışsınızdır. Güçsüz değillerdi, içlerinde yiğit cesaretli insanlarda vardı. O zaman Mekke de emredilen cihad her zaman ve her zemin de yapılan bütün gayret ve çaba ile çalışmak, emek sarfetmektir.

Kıtal ayrı bir şey, cihadı kıtale indirgemek çok kötü bir durum oluyor günümüzdeki gibi. Savaş zaruri durumlarda, dayanılmaz hale gelmiş durumlarda, nefsi müdafahaya gelmiş durumlarda uygun görülmüştür.

Baktığımız zaman Bedir, Uhud, Hendek ve peygamberin başı çektiği bütün savaşlarda savunma savaşları hakimdir. Diceksiniz Hayber ile Huneyn savaşları, Hayber de bir savunma savaşı idi, İslam orduları Hayber’ e gittiler fakat Mekke li müşrikler tarafından Hayberlilerle ittifak yapılmıştı; ‘Eğer bize gelirse siz arkadan saldıracaksınız, size gelirse biz arkadan saldıracağız İslam ordusuna.’ Bu yüzden bu savaşta bir savunma idi.
Huneyn savaşında ise Hevazil ve tüm muhalif kabileler son bir güç ile tüm güçlerini toplamışlar ve islamı yatağında boğmak için harekete geçmişlerdir. Bu yüzden peygamberin yaptığı savaşların her biri bir çeşit savunma savaşıdır.

Ve ne gariptir ki bu peygamberin katıldığı savaşlarda toplam ölü sayısı iki taraftanda 500 ü geçmemiştir. Tarihe baktığımızda bunun ne kadar acı bir istatistik olduğunu görürüz.

4- Rivayetleri ve görüşleri kur an a arz etmek, kur an da doğruluğunu aramak. Çok karşılaşırsınız falanca rivayette peygamber şunu demiş, falanca hacı- hoca şunu demiş gibi meselelerde rehber kur an dır. Ve kur an ı bilirseniz kimse size hurafeyi, uydurulmuşu din diye yutturamaz.

5- Ayetleri sibak ve siyakına göre anlamak, bağlamlarına göre yani ayetin önü ve arkası bir önceki ayet ile bir sonraki ayet ile anlamak. Sibak ve siyak demek budur. Bütünlük içerisinde ayetleri değerlendirmek.

6- Kelimelerin ve edatların rucu özelliğine riayet etmek. Kur an insan yazımı düz bir metin değildir. Kur an Allah kelamıdır bu yüzden her kelime her edat çok anlamlılık içermektedir. Kelimelerin konu içerisinde bağlamına göre siyakına sibakına göre anlam kazanır.

7- Ayetleri sebep- sonuç ilişkisi içinde anlamak önemlidir, ayetler arasındaki sebep sonuç ilişkisini göremezseniz sebebe sonuç, sonuca sebep der kitabullahın manasını öldürürsünüz.

8- Ayetlerden hayata ve güne dair sonuçlar çıkarmak. Yani bu ayetler miladi 610 ile 632 yıllar arasında 22 yıllık bir dönem de yaşayan insanlara inmemiştir sadece. Bize de inmesi lazımdır. Manasını anlarsanız bize de iniyor demektir, manasını anlamazsanız bize inmiyor demektir. Ne kadar bilirsen o kadarı sana inmiş demektir.

9- Kıssalardan hayata aktarımlar yaparak istifade etmek. Oradaki sembollerden bugüne canlandırma yapmak. Mesela Nuh peygamberin gemisi bugun için kur an demektir.
Salih peygambere imtihan olsun diye verilen deve bugun kamu haklarını ifade eder. Allah ın hakkı insan hakkı hayvan hakkı ekolojik haklar demek gibi. Adem peygambere meleklerin secde etmesi gibi yani bugun bilen insanlara bilmeyenlerin boyun eğmesi gibi anlamlar çıkarılabilir.

Görüldüğü üzere hayat kitabı kur an ı anlamak emek isteyen, samimiyet isteyen bir meseledir. Bunu dileyen gerçekleştirir. Dinde hiçbir şekilde ama hiçbir şekilde zorlama yoktur. Ayetlerle sabittir bu konu.

Elimden geldiğince kısaltmaya çalıştım umarım faydalı olur. Meal tavsiyesi isterseniz Prof. Dr. Bayraktar Bayraklı hocanın meali ve tefsiri yararlı olacaktır. En başta da söylediğim gibi meal okurken mutlaka iniş sırasına göre okuyun yeni başlayanlar için daha kolay olacaktır. Mustafa İslamoğlu’ nun da çok güzel bir meal çalışması vardır, onu da okuyabilirsiniz dili çok daha yalındır, anlaşılır.
Ayrıca din konularında video araştırmak isterseniz Prof. Dr. Mehmet Okuyan da alanında çok başarılıdır. Bu isimler çok samimi insanlardır. Youtube dan kolaylıkla ulaşabilirsiniz.

Hepinizi seviyorum umarım yanlış anlaşılmam, din her insanın kendi içerisinde yaşayacağı bir olaydır. Mesele tercih ve dilemek meselesidir.
Saygılarımla.

Az kalsın unutuyordum gerçek din bu değil.

okumayı sevmiyorum diyen varsa video da ekliyeyim. video karışık konular içeriyor vakti olan izleyebilir.



[ Paticik.com | Forum | Kullanici Sozlesmesi | Üye Ol ]
Iletisim : info [at] paticik.com
Secereli Dobermann | Londra Rehberi Copyright 2001-2015 @ Paticik.com
This forum is powered by Phorum